Polska

Jakie są główne bariery lub trudności napotykane przez naukowców we współpracy ze światem biznesu?

Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:

  • Główną barierą dla naukowców jest realizowanie programów studiów, nie biorąc pod uwagę potrzeb regionalnych oraz zapotrzebowania na konkretne kwalifikacje. Ta sytuacja pomniejsza wiarygodność uczelni w oczach przedsiębiorców.
  • Brak wsparcia dla umiejętności interpersonalnych studentów;
  • Niewystarczające wsparcie dla studentów w zdobywaniu wiedzy praktycznej;
  • Brak wsparcia dla umiejętności językowych studentów;
  • Generalnie, z pewnymi wyjątkami, wydziały badań na uczelniach nie doceniają wagi interakcji ze środowiskiem biznesowym. Z drugiej jednak strony, istnieje również trudność w komunikacji pomiędzy uczelniami a biznesem w zakresie prezentacji działań badawczych podejmowanych przez uczelnie oraz możliwych korzyści dla biznesu.
  • Dostosowanie do potrzeb i rozmiaru organizacji;
  • Niedopasowanie prac badawczych do potrzeb biznesu;
  • Należy rozważyć sytuację wielu uczelni, które skupiają się na samych badaniach, zamiast na ich aplikacyjności, co pogłębia rozdźwięk pomiędzy tymi dwoma obszarami. Należy wziąć pod uwagę wiele nieporozumień o podłożu kulturowym, które utrzymują się pomiędzy nauką a biznesem.
  • Wykładowcy mają różne priorytety.
  • Przedsiębiorcy pracują w innym tempie niż naukowcy.
  • Elitaryzm intelektualny, egocentryzm, mały sens w zgłaszaniu problemów, brak świadomości studiów jako usługi dla społeczeństwa i gospodarki, a nie tylko bezproduktywnej rozrywki intelektualnej. Na przykład: większość magistrów i doktorantów zdobywa stopień naukowy bez podłoża praktycznego, a jedynie aby skończyć studia i zdobyć prestiż.
  • Zbyt duża konkurencja w finansowaniu;
  • Trudność w dostępie do informacji od firm;
  • Bariery: odmienna kultura pracy stwarza barierę we współpracy (biznes – zorientowany na zadanie, uczelnia – zorientowana na pracę). Dotyczy to zarówno administracji akademickiej, jak i wykładowców.
  • Firmy konsultingowe dostarczają lepszych szkoleń i produktów doradczych niż nauka (instytucje kształcenia wyższego).
  • Potrzebni są pośrednicy rynku!!! Firmy konsultingowe mogą zaproponować rozwiązania, które bardziej pasują do wymagań biznesu niż uczelni, ponieważ branża ta lepiej zna potrzeby biznesu niż uczelni.
  • Należy zwalczać brak zaufania przedsiębiorców w stosunku do naukowców.
  • Kody komunikacji nie zawsze są kompatybilne.
  • Brak inwestycji w badania długofalowe;
  • Rozdrobnienie włoskiego świata biznesu i małych przedsiębiorstw, które nie mogą liczyć na korzystne warunki oferowane przez uczelnie.

 

Wspólne wnioski: Niektóre ważne wnioski zostały podkreślone również w poprzedniej sekcji: wzajemny brak zaufania stworzony przez różne kultury pracy i kody komunikacji. Ponadto zaznaczono, że uczelnie udzielają pierwszeństwa badaniom, które czasami mają znikome znaczenie praktyczne. Należy również dodać, że uczelnie nie są w stanie zaproponować rozwiązań lepiej dostosowanych do wymagań biznesu. W związku z tym firmy konsultingowe wydają się lepiej znać potrzeby biznesu niż nauki. Należy zatem zacieśnić współpracę, przede wszystkim w zakresie wymiany informacji ze strony przedsiębiorstw i uczelni, pokonać obawy i znaleźć kompromis.