Polska

Jakie są główne bariery lub trudności napotykane przez przedsiębiorców we współpracy ze światem nauki?

Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:

  • Przedsiębiorcy zatrudniają i współpracują głównie ze specjalistami w interesującej ich dziedzinie. Powoduje to trudności absolwentów w wejściu do świata biznesu.
  • Kolejna bariera w biznesie jest związana z edukacją praktyczną. Przedsiębiorcy powinni wzmocnić relacje z uczelniami, umożliwiając staże najzdolniejszym studentom.
  • Generalnie świat biznesu jest wciąż nieprzychylny współpracy i partnerstwom z uczelniami. Może być to spowodowane obawą przed ujawnieniem niektórych „tajemnic handlowych”, co mogłoby zaszkodzić przedsiębiorstwom. Z drugiej strony styl zarządzania właściwy większości organizacji, gdzie planowanie strategiczne jest jeszcze mało zaawansowane, również stanowi przeszkodę we współpracy pomiędzy uczelniami i przedsiębiorstwami.
  • Czas, koszty badań, dostępność materiałów i zasobów;
  • Brak inwestowania w Indywidualne Wywiady Pogłębione;
  • Niekorzystna sytuacja gospodarcza (ograniczenie inwestycji) i trudności w wypracowaniu skutecznej komunikacji pomiędzy dwoma obszarami;
  • Nauka jako „wieża z kości słoniowej”;
  • Obawa przed ujawnieniem tajemnicy handlowej;
  • Ograniczenia mentalne i budżetowe;
  • Perspektywa natychmiastowej korzyści;
  • Intelektualne piętno odczuwane przez uczelnie;
  • Brak zaufania do innych i indywidualizm;
  • Patenty i znaki towarowe – biznes oparty na wyłączności lub monopolu;
  • Nieufność po obu stronach, wzajemne ignorowanie się;
  • Bariery: odmienna kultura pracy stwarza barierę we współpracy (biznes – zorientowany na zadanie, uczelnia – zorientowana na pracę). Dotyczy to zarówno administracji akademickiej, jak i wykładowców.
  • Umiejętności i zdolności wykładowców i naukowców nie są przekształcane na produkty i usługi dla przedsiębiorstw, innymi słowy naukowcy nie potrafią skomercjalizować swojej wiedzy.
  • Kody komunikacji nie zawsze są kompatybilne.

 

Wspólne wnioski: poza odmiennymi kulturami pracy (i odmiennymi kodami komunikacji), które stwarzają materialną barierę dla współpracy i pogłębiają wzajemną nieufność, należy wziąć pod uwagę aktualną sytuację gospodarczą, która nie sprzyja współpracy.

Partnerzy wyróżnili dwa istotne aspekty: obawa przedsiębiorstw przed ujawnianiem „tajemnicy handlowej” w przypadku współpracy z uczelniami oraz niezdolność wykładowców i naukowców do przekształcania swojej wiedzy w produkty i usługi dla przedsiębiorstw, czyli niezdolność do komercjalizacji wiedzy.