Polska

Czy przedsiębiorcy rzeczywiście są zainteresowani tworzeniem programów studiów odpowiadających ich potrzebom?

Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:

  • Przedsiębiorcy odniosą korzyści z praktycznego wykształcenia przyszłych pracowników.
  • Przedsiębiorcy mogą mieć swój wkład w rozwój praktycznych umiejętności językowych i interpersonalnych przyszłych pracowników.
  • Należy zacieśniać kontakty pomiędzy przedsiębiorcami a przyszłymi pracownikami.
  • Trudności młodych absolwentów z wejściem na rynek pracy są spowodowane opartą na teorii metodologią nauczania stosowaną przez uczelnie wyższe. W efekcie większość studentów kończących uczelnie ma niską świadomość rzeczywistej pracy.
  • Uczelnie mogą podjąć trzy typy środków w celu zmniejszenia skali problemu: promocja praktyk w przedsiębiorstwach (w trakcie i po studiach); zatrudnienie dużej liczby nauczycieli utrzymujących dobre kontakty z korporacjami; wdrożenie zajęć prowadzonych przez ludzi ze świata biznesu.
  • Wykorzystywać innowacje do tworzenia zróżnicowanych produktów i podnoszenia ich wartości.
  • Zarówno magistranci, jak i przedsiębiorcy są zainteresowani współpracą.
  • Uczestniczyć w seminariach przed ukończeniem studiów.
  • Przedsiębiorców cechuje postawa pragmatyczna i skupienie na osiąganiu celów średnio- i krótkoterminowych. Jeżeli przedsiębiorcy zrozumieją, że ich cele mogą być związane ze studentami, nauczycielami i naukowcami, przy zachowaniu elastyczności koniecznej w aktywnej praktyce zawodowej, będą zainteresowani zaangażowaniem się we współpracę. Warto jednak zadać odwrotne pytanie i zamiast angażować przedsiębiorców w nauczanie, należy zorientować studentów na biznes, a także bardziej skupić się na szkoleniach, a mniej na edukacji teoretycznej.
  • Zaangażowanie i kontakt są kwestią kluczową, w której pozostaje wiele do zrobienia.
  • To byłoby bardzo pozytywne.
  • Przedsiębiorcy powinni upowszechniać swoją wiedzę poprzez programy studiów.
  • Wpływ na programy studiów jest potrzebny!!! Przedsiębiorcy chcą wpływać na programy studiów, które obecnie nie gwarantują wiedzy potrzebnej w biznesie, ani w działalności komercyjnej.
  • Po stronie biznesu istnieje potrzeba praktycznych rozwiązań pewnych konkretnych problemów, przede wszystkim w produkcji i w planowaniu działań. Zaspokojenie tej potrzeby wymaga praktycznej wiedzy, a zwłaszcza jej transformacji w usługi, produkty, a przez to rozwiązania problemów przedsiębiorstw. W tym zakresie przedsiębiorstwa mogą skorzystać na tworzeniu programów studiów, w ramach których studenci uczą się, jak wykorzystać wiedzę w praktyce, jak dostosować ją do potrzeb jednostek produkcyjnych, a czasami uszczegółowić i skupić na pewnych kwestiach.

 

Wspólne wnioski: wszyscy partnerzy podkreślali potrzebę praktycznych rozwiązań konkretnych problemów przedsiębiorstw, przede wszystkim w zakresie produkcji i planowania działań. Zaspokojenie tej potrzeby wymaga praktycznej wiedzy, a zwłaszcza jej transformacji w usługi, produkty, a przez to rozwiązania problemów przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa są bardzo zainteresowane praktycznym wykształceniem studentów. Wpływ biznesu na programy studiów polegałby na wprowadzeniu wiedzy potrzebnej w biznesie i w działalności komercyjnej.