Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
Przedsiębiorcy zatrudniają i współpracują głównie ze specjalistami w interesującej ich dziedzinie. Powoduje to trudności absolwentów w wejściu do świata biznesu.
Kolejna bariera w biznesie jest związana z edukacją praktyczną. Przedsiębiorcy powinni wzmocnić relacje z uczelniami, umożliwiając staże najzdolniejszym studentom.
Generalnie świat biznesu jest wciąż nieprzychylny współpracy i partnerstwom z uczelniami. Może być to spowodowane obawą przed ujawnieniem niektórych „tajemnic handlowych”, co mogłoby zaszkodzić przedsiębiorstwom. Z drugiej strony styl zarządzania właściwy większości organizacji, gdzie planowanie strategiczne jest jeszcze mało zaawansowane, również stanowi przeszkodę we współpracy pomiędzy uczelniami i przedsiębiorstwami.
Czas, koszty badań, dostępność materiałów i zasobów;
Brak inwestowania w Indywidualne Wywiady Pogłębione;
Niekorzystna sytuacja gospodarcza (ograniczenie inwestycji) i trudności w wypracowaniu skutecznej komunikacji pomiędzy dwoma obszarami;
Nauka jako „wieża z kości słoniowej”;
Obawa przed ujawnieniem tajemnicy handlowej;
Ograniczenia mentalne i budżetowe;
Perspektywa natychmiastowej korzyści;
Intelektualne piętno odczuwane przez uczelnie;
Brak zaufania do innych i indywidualizm;
Patenty i znaki towarowe – biznes oparty na wyłączności lub monopolu;
Nieufność po obu stronach, wzajemne ignorowanie się;
Bariery: odmienna kultura pracy stwarza barierę we współpracy (biznes – zorientowany na zadanie, uczelnia – zorientowana na pracę). Dotyczy to zarówno administracji akademickiej, jak i wykładowców.
Umiejętności i zdolności wykładowców i naukowców nie są przekształcane na produkty i usługi dla przedsiębiorstw, innymi słowy naukowcy nie potrafią skomercjalizować swojej wiedzy.
Kody komunikacji nie zawsze są kompatybilne.
Wspólne wnioski:poza odmiennymi kulturami pracy (i odmiennymi kodami komunikacji), które stwarzają materialną barierę dla współpracy i pogłębiają wzajemną nieufność, należy wziąć pod uwagę aktualną sytuację gospodarczą, która nie sprzyja współpracy.
Partnerzy wyróżnili dwa istotne aspekty: obawa przedsiębiorstw przed ujawnianiem „tajemnicy handlowej” w przypadku współpracy z uczelniami oraz niezdolność wykładowców i naukowców do przekształcania swojej wiedzy w produkty i usługi dla przedsiębiorstw, czyli niezdolność do komercjalizacji wiedzy.