Skills for the Future

This project has been funded with support from the European Commission

Jakie są oczekiwania naukowców i uczelni względem świata biznesu?

Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:

  • Przedsiębiorcy zatrudniają i współpracują głównie ze specjalistami w interesującej ich dziedzinie. Powoduje to trudności absolwentów w wejściu do świata biznesu.
  • Kolejna bariera w biznesie jest związana z edukacją praktyczną. Przedsiębiorcy powinni wzmocnić relacje z uczelniami, umożliwiając staże najzdolniejszym studentom.
  • Generalnie świat biznesu jest wciąż nieprzychylny współpracy i partnerstwom z uczelniami. Może być to spowodowane obawą przed ujawnieniem niektórych „tajemnic handlowych”, co mogłoby zaszkodzić przedsiębiorstwom. Z drugiej strony styl zarządzania właściwy większości organizacji, gdzie planowanie strategiczne jest jeszcze mało zaawansowane, również stanowi przeszkodę we współpracy pomiędzy uczelniami i przedsiębiorstwami.
  • Czas, koszty badań, dostępność materiałów i zasobów;
  • Brak inwestowania w Indywidualne Wywiady Pogłębione;
  • Niekorzystna sytuacja gospodarcza (ograniczenie inwestycji) i trudności w wypracowaniu skutecznej komunikacji pomiędzy dwoma obszarami;
  • Nauka jako „wieża z kości słoniowej”;
  • Obawa przed ujawnieniem tajemnicy handlowej;
  • Ograniczenia mentalne i budżetowe;
  • Perspektywa natychmiastowej korzyści;
  • Intelektualne piętno odczuwane przez uczelnie;
  • Brak zaufania do innych i indywidualizm;
  • Patenty i znaki towarowe – biznes oparty na wyłączności lub monopolu;
  • Nieufność po obu stronach, wzajemne ignorowanie się;
  • Bariery: odmienna kultura pracy stwarza barierę we współpracy (biznes – zorientowany na zadanie, uczelnia – zorientowana na pracę). Dotyczy to zarówno administracji akademickiej, jak i wykładowców.
  • Umiejętności i zdolności wykładowców i naukowców nie są przekształcane na produkty i usługi dla przedsiębiorstw, innymi słowy naukowcy nie potrafią skomercjalizować swojej wiedzy.
  • Kody komunikacji nie zawsze są kompatybilne.

 

 

Wspólne wnioski: przedsiębiorstwa powinny więcej inwestować w badania i rozwój, nie tylko finansowo, ale również zapewniając studentom bezpośredni dostęp do praktyk i udostępniając własne zasoby. Ponadto przedsiębiorcy powinni opracować bezpośrednie relacje z instytucjami B+R, aby móc komunikować swoje potrzeby. Należy podkreślić, że środowisko naukowe oczekuje, że przedsiębiorcy uznają wkład naukowców w przyspieszenie rozwoju gospodarczego. Można tworzyć partnerstwa korzystne dla obu stron, jeżeli przedsiębiorcy będą w stanie pokonać obecną nieufność.

 

Views: 4

© 2025   Created by Gestão Total.   Powered by

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service