Skills for the Future

This project has been funded with support from the European Commission

Jakie są główne bariery lub trudności napotykane przez przedsiębiorców we współpracy ze światem nauki?

Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:

  • Przedsiębiorcy zatrudniają i współpracują głównie ze specjalistami w interesującej ich dziedzinie. Powoduje to trudności absolwentów w wejściu do świata biznesu.
  • Kolejna bariera w biznesie jest związana z edukacją praktyczną. Przedsiębiorcy powinni wzmocnić relacje z uczelniami, umożliwiając staże najzdolniejszym studentom.
  • Generalnie świat biznesu jest wciąż nieprzychylny współpracy i partnerstwom z uczelniami. Może być to spowodowane obawą przed ujawnieniem niektórych „tajemnic handlowych”, co mogłoby zaszkodzić przedsiębiorstwom. Z drugiej strony styl zarządzania właściwy większości organizacji, gdzie planowanie strategiczne jest jeszcze mało zaawansowane, również stanowi przeszkodę we współpracy pomiędzy uczelniami i przedsiębiorstwami.
  • Czas, koszty badań, dostępność materiałów i zasobów;
  • Brak inwestowania w Indywidualne Wywiady Pogłębione;
  • Niekorzystna sytuacja gospodarcza (ograniczenie inwestycji) i trudności w wypracowaniu skutecznej komunikacji pomiędzy dwoma obszarami;
  • Nauka jako „wieża z kości słoniowej”;
  • Obawa przed ujawnieniem tajemnicy handlowej;
  • Ograniczenia mentalne i budżetowe;
  • Perspektywa natychmiastowej korzyści;
  • Intelektualne piętno odczuwane przez uczelnie;
  • Brak zaufania do innych i indywidualizm;
  • Patenty i znaki towarowe – biznes oparty na wyłączności lub monopolu;
  • Nieufność po obu stronach, wzajemne ignorowanie się;
  • Bariery: odmienna kultura pracy stwarza barierę we współpracy (biznes – zorientowany na zadanie, uczelnia – zorientowana na pracę). Dotyczy to zarówno administracji akademickiej, jak i wykładowców.
  • Umiejętności i zdolności wykładowców i naukowców nie są przekształcane na produkty i usługi dla przedsiębiorstw, innymi słowy naukowcy nie potrafią skomercjalizować swojej wiedzy.
  • Kody komunikacji nie zawsze są kompatybilne.

 

Wspólne wnioski: poza odmiennymi kulturami pracy (i odmiennymi kodami komunikacji), które stwarzają materialną barierę dla współpracy i pogłębiają wzajemną nieufność, należy wziąć pod uwagę aktualną sytuację gospodarczą, która nie sprzyja współpracy.

Partnerzy wyróżnili dwa istotne aspekty: obawa przedsiębiorstw przed ujawnianiem „tajemnicy handlowej” w przypadku współpracy z uczelniami oraz niezdolność wykładowców i naukowców do przekształcania swojej wiedzy w produkty i usługi dla przedsiębiorstw, czyli niezdolność do komercjalizacji wiedzy.

 

Views: 30

© 2025   Created by Gestão Total.   Powered by

Badges  |  Report an Issue  |  Terms of Service