Poniżej zamieszczamy polskie tłumaczenie postów dotychczas zamieszczonych na forum.
W zakładce "National Groups" posty są dostępne w polskim forum jako oddzielne nowe dyskusje, które umożliwiają włączenie się do dyskusji i jej dalsze rozwijanie.
Forum
TWOJA OPINIA!
zamieszczony przez Gestão Total 25 maja 2011 r. o 8:45 Zobacz dyskusje
Drodzy goście,
Bylibyśmy wdzięczni, gdybyście zechcieli udzielić informacji zwrotnej na temat naszej sieci.
Pewne kwestie są szczególnie ważne dla przyszłej realizacji projektu SKIFF:
- Czy tematy i zawartość Forum są istotne dla Ciebie i dla gospodarki/społeczeństwa?
- Czy uzyskane tu informacje możesz wykorzystać dla własnej korzyści, w praktyce zawodowej lub w twojej organizacji?
- Czy sieć pomaga zrozumieć potrzebę lepszego kształcenia w Europie?
- Czy sieć mogłaby być wspólną przestrzenią do dyskusji edukacyjnej/zawodowej w różnych krajach UE? Czy byłbyś/byłabyś zainteresowany/-a uczestnictwem w dyskusji?
Odpowiedzi na te i inne pytania oraz jakiekolwiek inne uwagi pomogą nam wypracować wspólny projekt learningowy dla Europy, który pomoże w rozwijaniu wysokich kompetencji i umiejętności zawodowych w ramach systemów kształcenia wyższego.
Podziel się swoją opinią!
Dziękujemy!
Co biznes mógłby robić lepiej, aby ułatwić współpracę z nauką?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 15:16 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Przedstawiciele biznesu powinni lepiej wspierać przyszłych pracowników w zakresie edukacji praktycznej.
- Przedsiębiorcy powinni aktywniej wspierać projekty współpracy z naukowcami.
- Przedsiębiorstwa i organizacje otoczenia biznesu powinny wykazać większą chęć współpracy z wydziałami badań na uczelniach wyższych.
- Wkład firm w tym zakresie mógłby polegać na opracowaniu zasad współpracy z uczelniami w celu tworzenia nowych produktów i procesów, które mogłyby być skutecznie wdrażane w organizacjach.
- Otwarcie biznesu na inwestowanie w badania i innowacje;
- zaangażowanie w pracę naukową (zespoły);
- finansowanie badań;
- finansowanie programów doktorskich;
- więcej inwestować w innowacje, tworzyć kanały komunikacyjne pomiędzy biznesem a studentami i naukowcami, wyczulić naukowców na oczekiwania klientów, które ostatecznie są podstawą każdego biznesu;
- stawiać na zrównoważony rozwój;
- wspierać ducha zespołu i poświęcenie dla wyższych celów społecznych;
- bliżej współpracować z uczelniami, umożliwić pracownikom przedsiębiorstw interwencję w procesy kształcenia;
- otworzyć drzwi dla społeczności akademickiej oraz wykazać chęć współdziałania;
- Biznes może proponować studentom tematy prac magisterskich: Badania naukowe realizowane przez studentów są niepraktyczne.
- Należy zacieśnić kontakt pomiędzy uczelniami a przedsiębiorstwami, przede wszystkim ze strony przedsiębiorstw, które dzięki organizacjom biznesowym mogą wypracować wspólne stanowisko. W ten sposób uczelnie będą mogły lepiej spełniać oczekiwania biznesu i wzajemnie się porozumieć.
- Podczas realizacji badań z jednej strony ważne jest zwiększenie środków z sektora prywatnego, a z drugiej - bardziej bezpośrednie kontakty z przedstawicielami świata biznesu.
Wspólne wnioski: przedsiębiorstwa powinny wspierać badania i programy doktorskie poprzez ich finansowanie i zrównoważony rozwój w ramach wspólnych projektów. Ponadto przedsiębiorcy powinni wspierać studentów (np. udostępniać prywatne laboratoria) oraz otworzyć się na bezpośrednie kontakty z uczelniami.
Co naukowcy mógłby robić lepiej, aby ułatwić współpracę z biznesem?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 15:12 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Naukowcy powinni przywiązywać większą wagę do dialogu z przedstawicielami biznesu poprzez realizację projektów wspierających biznes.
- Naukowcy mogliby organizować więcej kongresów w celu upowszechnienia informacji na temat potrzeb przedsiębiorców.
- Naukowcy powinni przywiązywać większą wagę do praktycznej edukacji przyszłych pracowników i próbować nawiązywać kontakty z przedsiębiorcami w celu zwiększenia liczby staży.
- Potrzebna jest większa przychylność i otwartość naukowców na świat biznesu.
- Badania przeprowadzane przez wydziały badań uczelni wyższych powinny opierać się na logice rynkowej, czyli dążyć do udoskonalania rozwiązań, które mogą być zastosowane w praktyce i skomercjalizowane, ponieważ tylko wtedy firmy zaczną doceniać i rozumieć wagę badań naukowych.
- Przystosować studia do rzeczywistości.
- Skupić uwagę na biznesie.
- Uproszczona odpowiedź mogłaby brzmieć następująco: dialog, dialog, dialog. Należy rozważyć utworzenie miejsca do debaty i benchmarkingu, seminariów i warsztatów. Należy stworzyć platformy porozumienia i zaangażowania oraz skupić się na osiąganiu celów. Wydaje się to łatwe, ale wszyscy wiemy, że takie nie jest.
- Aktywnie dążyć do zrozumienia potrzeb biznesu.
- Naukowcy powinni szerzej udostępniać swoje badania w przystępnej i zrozumiałej formie.
- Otwarcie umysłów, obalenie barier elitaryzmu, pragmatyzm;
- dzielenie się wiedzą;
- System kształcenia wyższego powinien w ramach programów studiów promować postawy przedsiębiorcze, rozwijać i umacniać wśród studentów umiejętności biznesowe poprzez praktyczne ćwiczenia z przywództwa, kreatywności i innowacyjności, co nie tylko ułatwi wejście na rynek pracy, ale również stworzy warunki dla nowych możliwości rozwoju.
- Być bliżej świata biznesu i zaadaptować wiedzę techniczną do praktycznego zastosowania w warunkach rzeczywistych lub w symulacjach.
- Prace naukowe powinny być skierowane do biznesu, być bardziej praktyczne i mniej teoretyczne, możliwe do zastosowania w biznesie, zorientowane na mikroekonomię.
- Prace magisterskie mogłyby wspierać operacje biznesowe: przedsiębiorcy powinni mieć wpływ na ich tematy.
- Należy stworzyć relacje współpracy oparte na zasadzie inkubatorów przedsiębiorczości, w których uczelnie i przedsiębiorcy, zachowując niezależność, wykorzystują nawzajem swoje umiejętności i doświadczenia.
- Długotrwałe badania muszą być zabezpieczane przez finansowanie prywatne, ale w zamian środowisko akademickie powinno zapewniać przedsiębiorcom praktyczne rozwiązania i przydatne technologie, dzięki którym można by uzyskać odpowiedzi na aktualne problemy przedsiębiorstw przy jednoczesnym zwiększeniu konkurencyjności.
- Oferta kształcenia na uczelniach musi zawierać zajęcia strategiczne służące podniesieniu szans absolwentów na rynku pracy, przede wszystkim tych zaangażowanych w badania naukowe, ponieważ to oni są najbardziej narażeni na ukończenie studiów bez narzędzi konkurowania na rynku pracy.
Wspólne wnioski: Uczestnicy krajowych grup fokusowych użyli konkretnych słów: dialog, większe otwarcie, relacje współpracy. Ponadto podkreślono wagę praktycznego zastosowania wiedzy i używania prostego i zrozumiałego kodu komunikacji w celu udostępnienia badań przedsiębiorcom i przybliżenia badań do rzeczywistości biznesowej. Co więcej, przedsiębiorcy powinni mieć wpływ na tematy prac magisterskich, aby ich efekty końcowe były przydatne dla biznesu.
Jakie są oczekiwania świata biznesu względem programów studiów wyższych?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 15:06 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Programy nauczania powinny zostać poprawione pod kątem potrzeb biznesu w zakresie wiedzy praktycznej, umiejętności interpersonalnych i znajomości języków obcych wśród absolwentów.
- Modyfikacja programów nauczania powinna być przeprowadzona, biorąc pod uwagę uwagi wykładowców akademickich, przyszłych pracowników i przedsiębiorców.
- Przedsiębiorcy powinni zapoznać się z nowymi programami nauczania i włączyć się w ich doskonalenie.
- Poprawione programy nauczania powinny również dopuszczać zmiany w zakresie nowych oczekiwań i inwestycji biznesu.
- Jedna z głównych przyczyn bezrobocia w Portugalii, która dotyczy młodych absolwentów, jest związana z zaburzeniem równowagi pomiędzy studiami oferowanymi przez uczelnie a rzeczywistymi potrzebami rynku pracy. Aby odzyskać równowagę, należy zaangażować ministerstwo edukacji, uczelnie, związki i organizacje zawodowe, aby określić obecne i przyszłe potrzeby w zakresie umiejętności pracowników. Pozwoli to udoskonalić ofertę edukacyjną uczelni i promować kierunki zapewniające wyższy poziom zatrudnienia.
- innowacyjność i dostosowanie do potrzeb biznesu;
- Dostosować naukę do potrzeb biznesu (potrzeby biznesu są potrzebami konsumentów).
- Bardzo ważne: przedsiębiorcy muszą aktywniej angażować się na uczelniach.
- Przedsiębiorczość i wartości. Szacunek dla innych.
- Programy studiów powinny iść w parze z potrzebami biznesu i być często aktualizowane.
- Należy zmienić niekomercyjne podejście: niski poziom komercjalizacji wiedzy na uczelniach.
- Przedsiębiorstwa muszą współpracować z uczelniami za pośrednictwem organizacji biznesu, wypracować wspólne stanowisko i wspierać te programy studiów, które spełniają ich oczekiwania. Uczelnie powinny skupić się zarówno na długofalowych, jak i krótkofalowych badaniach, tak aby zaspokajać potrzeby przedsiębiorstw i zapewnić studentom praktyczne umiejętności jako uzupełnienie wiedzy teoretycznej. Dla studentów szczególnie ważne jest skupienie się na zagadnieniach z zakresu ekonomii, finansów i marketingu, w powiązaniu z ich kierunkiem studiów. Pozwoli to osiągnąć większą konkurencyjność na rynku pracy, także zagranicą.
Wspólne wnioski: wszyscy partnerzy podkreślali potrzebę zdobywania praktycznej wiedzy i dostosowania jej do potrzeb biznesu. Pozwoli to osiągnąć większą konkurencyjność na rynku pracy, a przez to podnieść zdolność do zatrudnienia. Potrzeby przedsiębiorstw oraz obecne i przyszłe potrzeby rynku pracy muszą być uwzględniane w programach studiów, które mogłyby być modyfikowane, biorąc pod uwagę uwagi wykładowców, studentów i przedsiębiorców.
Czy przedsiębiorcy rzeczywiście są zainteresowani tworzeniem programów studiów odpowiadających ich potrzebom?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 15:01 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Przedsiębiorcy odniosą korzyści z praktycznego wykształcenia przyszłych pracowników.
- Przedsiębiorcy mogą mieć swój wkład w rozwój praktycznych umiejętności językowych i interpersonalnych przyszłych pracowników.
- Należy zacieśniać kontakty pomiędzy przedsiębiorcami a przyszłymi pracownikami.
- Trudności młodych absolwentów z wejściem na rynek pracy są spowodowane opartą na teorii metodologią nauczania stosowaną przez uczelnie wyższe. W efekcie większość studentów kończących uczelnie ma niską świadomość rzeczywistej pracy.
- Uczelnie mogą podjąć trzy typy środków w celu zmniejszenia skali problemu: promocja praktyk w przedsiębiorstwach (w trakcie i po studiach); zatrudnienie dużej liczby nauczycieli utrzymujących dobre kontakty z korporacjami; wdrożenie zajęć prowadzonych przez ludzi ze świata biznesu.
- Wykorzystywać innowacje do tworzenia zróżnicowanych produktów i podnoszenia ich wartości.
- Zarówno magistranci, jak i przedsiębiorcy są zainteresowani współpracą.
- Uczestniczyć w seminariach przed ukończeniem studiów.
- Przedsiębiorców cechuje postawa pragmatyczna i skupienie na osiąganiu celów średnio- i krótkoterminowych. Jeżeli przedsiębiorcy zrozumieją, że ich cele mogą być związane ze studentami, nauczycielami i naukowcami, przy zachowaniu elastyczności koniecznej w aktywnej praktyce zawodowej, będą zainteresowani zaangażowaniem się we współpracę. Warto jednak zadać odwrotne pytanie i zamiast angażować przedsiębiorców w nauczanie, należy zorientować studentów na biznes, a także bardziej skupić się na szkoleniach, a mniej na edukacji teoretycznej.
- Zaangażowanie i kontakt są kwestią kluczową, w której pozostaje wiele do zrobienia.
- To byłoby bardzo pozytywne.
- Przedsiębiorcy powinni upowszechniać swoją wiedzę poprzez programy studiów.
- Wpływ na programy studiów jest potrzebny!!! Przedsiębiorcy chcą wpływać na programy studiów, które obecnie nie gwarantują wiedzy potrzebnej w biznesie, ani w działalności komercyjnej.
- Po stronie biznesu istnieje potrzeba praktycznych rozwiązań pewnych konkretnych problemów, przede wszystkim w produkcji i w planowaniu działań. Zaspokojenie tej potrzeby wymaga praktycznej wiedzy, a zwłaszcza jej transformacji w usługi, produkty, a przez to rozwiązania problemów przedsiębiorstw. W tym zakresie przedsiębiorstwa mogą skorzystać na tworzeniu programów studiów, w ramach których studenci uczą się, jak wykorzystać wiedzę w praktyce, jak dostosować ją do potrzeb jednostek produkcyjnych, a czasami uszczegółowić i skupić na pewnych kwestiach.
Wspólne wnioski: wszyscy partnerzy podkreślali potrzebę praktycznych rozwiązań konkretnych problemów przedsiębiorstw, przede wszystkim w zakresie produkcji i planowania działań. Zaspokojenie tej potrzeby wymaga praktycznej wiedzy, a zwłaszcza jej transformacji w usługi, produkty, a przez to rozwiązania problemów przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa są bardzo zainteresowane praktycznym wykształceniem studentów. Wpływ biznesu na programy studiów polegałby na wprowadzeniu wiedzy potrzebnej w biznesie i w działalności komercyjnej.
Jakie są metody/instrumenty używane przez uczelnie w celu wymiany informacji i komunikacji z firmami?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 14:56 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Jakie kwalifikacje pracowników są najbardziej pożądane?
- Jakie są możliwości firmy w zakresie liczby pracowników?
- Jakie inwestycje są planowane na przyszłość?
- Jakiej wiedzy praktycznej oczekuje się od absolwentów?
- Co powinno być przedmiotem edukacji praktycznej?
- Uczelnie powinny poprawić swoją dostępność dla środowisk biznesowych, udostępniać wiedzę i umiejętności poszczególnych działów badawczych, które mogłyby być wkładem uczelni w nowe produkty i procesy. W ten sposób można poprawić widoczność podejmowanych działań, które w większości przypadków pozostają niezauważone przez biznes i społeczeństwo. Przykładowo można promować inicjatywy takie jak: warsztaty we współpracy z organizacjami biznesowymi, aby rozpowszechnić badania prowadzone przez uczelnie; wprowadzenie „dni otwartych”, podczas których przedsiębiorcy mogliby odwiedzić uczelnie, aby poznać działy badawcze i zapoznać się z podejmowanymi tam działaniami.
- Praktyki, staże, projekty, artykuły i publikacje;
- Informacja o potrzebach i oczekiwaniach;
- Sponsorowanie studiów (magisterskich i doktoranckich);
- Staże w firmach;
- Lepsza, szybsza i skuteczniejsza wymiana informacji pomiędzy uczelniami;
- Przyspieszenie procesów B+R;
- Rozszerzenie sieci współpracy;
- Świadomość braków w wiedzy;
- Łatwy dostęp do wyższej kadry zarządzającej;
- Bardzo powierzchowny kontakt;
- Potrzebna jest platforma współpracy!!! Brak kontaktu pomiędzy nauką a biznesem (platformy współpracy lub organizacje są potrzebne w celu ułatwienia kontaktów oraz prezentacji ofert i oczekiwań).
- Współpraca biur karier z przedsiębiorcami w celu poznania oczekiwań przedsiębiorstw.
- Dni otwarte na uczelniach wyższych;
- Inkubatory przedsiębiorczości;
- Na zajęcia ze studentami można zapraszać przedsiębiorców w celu poznania ich doświadczeń.
- Organizacja zajęć, w ramach których przedsiębiorcy zastępują wykładowców (rzadko spotykane na uczelniach publicznych);
- Organizacja seminariów;
- Imprezy organizowane przez władze publiczne.
Wspólne wnioski: dni otwarte, staże i usługi biur karier są kluczowymi elementami wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy uczelniami i biznesem. Dzięki tym metodom można ustalić potrzeby biznesu, dowiedzieć się, jakich umiejętności oczekują przedsiębiorcy od studentów i jak udoskonalić zajęcia. W tym przypadku przydatna byłaby platforma wymiany, która ułatwiłaby kontakty i dała możliwość bezpośredniego przedstawienia ofert oraz oczekiwań.
Jakie są metody/instrumenty używane przez firmy w celu wymiany informacji i komunikacji z uczelniami?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 14:49 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Obie strony posiadają swoje grupy lokalne służące wymianie informacji podczas małych konferencji i zjazdów.
- Niektóre projekty (głownie wielostronne projekty Erasmus i projekty narodowe) mogą pomóc w nawiązaniu współpracy i dzieleniu się pomysłami.
- Niektórym firmom wciąż brakuje kontaktów z uczelniami. Organizacje sektorowe i biznesowe powinny aktywniej kontaktować się z uczelniami, upowszechniać informacje i zachęcać firmy do zacieśniania współpracy z wydziałami badań uczelni.
- Staże, projekty, wymierne rezultaty;
- Informacja o pracach naukowych i możliwościach;
- Seminaria i warsztaty;
- Wspólne wysiłki badawcze;
- Być może należy stworzyć struktury pośrednie, dzięki którym obie strony mogłyby się pozbyć wzajemnych uprzedzeń. W tym zakresie organizacje szkoleniowe (podobne do centrów B+R w firmach) mogą odegrać istotną rolę, ponieważ tworzą one miejsce dialogu i kontaktu dla obu stron. Szkolenia zasadniczo opierają się na praktycznej aplikacji wiedzy. Przewagą instytucji szkoleniowych nad centrami B+R w firmach jest ich niezależność i elastyczność, ponieważ nie są one ograniczone ani do konkretnych i zdefiniowanych celów, ani do interesu indywidualnej firmy czy branży. Z tej perspektywy instytucje szkolenia zawodowego mogłyby stworzyć korzystne warunki dla dialogu pomiędzy nauką a biznesem, ponieważ mogą obniżyć oczekiwania naukowców pod względem pragmatyzmu i podnieść oczekiwania biznesu dla innowacji, ewolucji i doskonalenia produktów.
- Więcej lepszych form komunikacji może zaowocować powstawaniem nowych biznesów.
- Więcej lepszych dróg komunikacji może obniżyć koszty związane z podróżami i osobistymi spotkaniami, które mogą okazać się już niepotrzebne.
- Tworzenie sieci współpracy dla rozwoju nowego biznesu;
- Nawiązać nowe relacje międzyludzkie.
- Przeniesienie nauki do biznesu;
- Potrzebna jest platforma komunikacji!!! Brak kontaktu pomiędzy nauką a biznesem (platformy lub organizacje są potrzebne w celu ułatwienia kontaktów oraz prezentacji ofert i oczekiwań).
- Połączenie z biurami karier w firmach i na uczelniach;
- Organizacja seminariów;
- Organizacja łączonych studiów magisterskich;
- Organizacja konkretnych imprez promujących produkty, z udziałem naukowców zaangażowanych w ich tworzenie.
Wspólne wnioski: organizacja seminariów i warsztatów jako uzupełnienie działań uczelnianych biur karier to najpopularniejsze formy kontaktu biznesu z uczelniami. W niektórych przypadkach również organizacja łączonych studiów magisterskich oraz interakcja przedsiębiorców na zajęciach mogą stanowić metody informowania naukowców o potrzebach biznesu. Potrzebne są platformy lub organizacje ułatwiające kontakty i prezentację ofert oraz wzajemnych oczekiwań.
Jakie są główne bariery lub trudności napotykane przez naukowców we współpracy ze światem biznesu?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 14:45 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Główną barierą dla naukowców jest realizowanie programów studiów, nie biorąc pod uwagę potrzeb regionalnych oraz zapotrzebowania na konkretne kwalifikacje. Ta sytuacja pomniejsza wiarygodność uczelni w oczach przedsiębiorców.
- Brak wsparcia dla umiejętności interpersonalnych studentów;
- Niewystarczające wsparcie dla studentów w zdobywaniu wiedzy praktycznej;
- Brak wsparcia dla umiejętności językowych studentów;
- Generalnie, z pewnymi wyjątkami, wydziały badań na uczelniach nie doceniają wagi interakcji ze środowiskiem biznesowym. Z drugiej jednak strony, istnieje również trudność w komunikacji pomiędzy uczelniami a biznesem w zakresie prezentacji działań badawczych podejmowanych przez uczelnie oraz możliwych korzyści dla biznesu.
- Dostosowanie do potrzeb i rozmiaru organizacji;
- Niedopasowanie prac badawczych do potrzeb biznesu;
- Należy rozważyć sytuację wielu uczelni, które skupiają się na samych badaniach, zamiast na ich aplikacyjności, co pogłębia rozdźwięk pomiędzy tymi dwoma obszarami. Należy wziąć pod uwagę wiele nieporozumień o podłożu kulturowym, które utrzymują się pomiędzy nauką a biznesem.
- Wykładowcy mają różne priorytety.
- Przedsiębiorcy pracują w innym tempie niż naukowcy.
- Elitaryzm intelektualny, egocentryzm, mały sens w zgłaszaniu problemów, brak świadomości studiów jako usługi dla społeczeństwa i gospodarki, a nie tylko bezproduktywnej rozrywki intelektualnej. Na przykład: większość magistrów i doktorantów zdobywa stopień naukowy bez podłoża praktycznego, a jedynie aby skończyć studia i zdobyć prestiż.
- Zbyt duża konkurencja w finansowaniu;
- Trudność w dostępie do informacji od firm;
- Bariery: odmienna kultura pracy stwarza barierę we współpracy (biznes – zorientowany na zadanie, uczelnia – zorientowana na pracę). Dotyczy to zarówno administracji akademickiej, jak i wykładowców.
- Firmy konsultingowe dostarczają lepszych szkoleń i produktów doradczych niż nauka (instytucje kształcenia wyższego).
- Potrzebni są pośrednicy rynku!!! Firmy konsultingowe mogą zaproponować rozwiązania, które bardziej pasują do wymagań biznesu niż uczelni, ponieważ branża ta lepiej zna potrzeby biznesu niż uczelni.
- Należy zwalczać brak zaufania przedsiębiorców w stosunku do naukowców.
- Kody komunikacji nie zawsze są kompatybilne.
- Brak inwestycji w badania długofalowe;
- Rozdrobnienie włoskiego świata biznesu i małych przedsiębiorstw, które nie mogą liczyć na korzystne warunki oferowane przez uczelnie.
Wspólne wnioski: Niektóre ważne wnioski zostały podkreślone również w poprzedniej sekcji: wzajemny brak zaufania stworzony przez różne kultury pracy i kody komunikacji. Ponadto zaznaczono, że uczelnie udzielają pierwszeństwa badaniom, które czasami mają znikome znaczenie praktyczne. Należy również dodać, że uczelnie nie są w stanie zaproponować rozwiązań lepiej dostosowanych do wymagań biznesu. W związku z tym firmy konsultingowe wydają się lepiej znać potrzeby biznesu niż nauki. Należy zatem zacieśnić współpracę, przede wszystkim w zakresie wymiany informacji ze strony przedsiębiorstw i uczelni, pokonać obawy i znaleźć kompromis.
Jakie są główne bariery lub trudności napotykane przez przedsiębiorców we współpracy ze światem nauki?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 14:38 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Przedsiębiorcy zatrudniają i współpracują głównie ze specjalistami w interesującej ich dziedzinie. Powoduje to trudności absolwentów w wejściu do świata biznesu.
- Kolejna bariera w biznesie jest związana z edukacją praktyczną. Przedsiębiorcy powinni wzmocnić relacje z uczelniami, umożliwiając staże najzdolniejszym studentom.
- Generalnie świat biznesu jest wciąż nieprzychylny współpracy i partnerstwom z uczelniami. Może być to spowodowane obawą przed ujawnieniem niektórych „tajemnic handlowych”, co mogłoby zaszkodzić przedsiębiorstwom. Z drugiej strony styl zarządzania właściwy większości organizacji, gdzie planowanie strategiczne jest jeszcze mało zaawansowane, również stanowi przeszkodę we współpracy pomiędzy uczelniami i przedsiębiorstwami.
- Czas, koszty badań, dostępność materiałów i zasobów;
- Brak inwestowania w Indywidualne Wywiady Pogłębione;
- Niekorzystna sytuacja gospodarcza (ograniczenie inwestycji) i trudności w wypracowaniu skutecznej komunikacji pomiędzy dwoma obszarami;
- Nauka jako „wieża z kości słoniowej”;
- Obawa przed ujawnieniem tajemnicy handlowej;
- Ograniczenia mentalne i budżetowe;
- Perspektywa natychmiastowej korzyści;
- Intelektualne piętno odczuwane przez uczelnie;
- Brak zaufania do innych i indywidualizm;
- Patenty i znaki towarowe – biznes oparty na wyłączności lub monopolu;
- Nieufność po obu stronach, wzajemne ignorowanie się;
- Bariery: odmienna kultura pracy stwarza barierę we współpracy (biznes – zorientowany na zadanie, uczelnia – zorientowana na pracę). Dotyczy to zarówno administracji akademickiej, jak i wykładowców.
- Umiejętności i zdolności wykładowców i naukowców nie są przekształcane na produkty i usługi dla przedsiębiorstw, innymi słowy naukowcy nie potrafią skomercjalizować swojej wiedzy.
- Kody komunikacji nie zawsze są kompatybilne.
Wspólne wnioski: poza odmiennymi kulturami pracy (i odmiennymi kodami komunikacji), które stwarzają materialną barierę dla współpracy i pogłębiają wzajemną nieufność, należy wziąć pod uwagę aktualną sytuację gospodarczą, która nie sprzyja współpracy.
Partnerzy wyróżnili dwa istotne aspekty: obawa przedsiębiorstw przed ujawnianiem „tajemnicy handlowej” w przypadku współpracy z uczelniami oraz niezdolność wykładowców i naukowców do przekształcania swojej wiedzy w produkty i usługi dla przedsiębiorstw, czyli niezdolność do komercjalizacji wiedzy.
Jakie są oczekiwania naukowców i uczelni względem świata biznesu?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 14:31 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Przedsiębiorcy zatrudniają i współpracują głównie ze specjalistami w interesującej ich dziedzinie. Powoduje to trudności absolwentów w wejściu do świata biznesu.
- Kolejna bariera w biznesie jest związana z edukacją praktyczną. Przedsiębiorcy powinni wzmocnić relacje z uczelniami, umożliwiając staże najzdolniejszym studentom.
- Generalnie świat biznesu jest wciąż nieprzychylny współpracy i partnerstwom z uczelniami. Może być to spowodowane obawą przed ujawnieniem niektórych „tajemnic handlowych”, co mogłoby zaszkodzić przedsiębiorstwom. Z drugiej strony styl zarządzania właściwy większości organizacji, gdzie planowanie strategiczne jest jeszcze mało zaawansowane, również stanowi przeszkodę we współpracy pomiędzy uczelniami i przedsiębiorstwami.
- Czas, koszty badań, dostępność materiałów i zasobów;
- Brak inwestowania w Indywidualne Wywiady Pogłębione;
- Niekorzystna sytuacja gospodarcza (ograniczenie inwestycji) i trudności w wypracowaniu skutecznej komunikacji pomiędzy dwoma obszarami;
- Nauka jako „wieża z kości słoniowej”;
- Obawa przed ujawnieniem tajemnicy handlowej;
- Ograniczenia mentalne i budżetowe;
- Perspektywa natychmiastowej korzyści;
- Intelektualne piętno odczuwane przez uczelnie;
- Brak zaufania do innych i indywidualizm;
- Patenty i znaki towarowe – biznes oparty na wyłączności lub monopolu;
- Nieufność po obu stronach, wzajemne ignorowanie się;
- Bariery: odmienna kultura pracy stwarza barierę we współpracy (biznes – zorientowany na zadanie, uczelnia – zorientowana na pracę). Dotyczy to zarówno administracji akademickiej, jak i wykładowców.
- Umiejętności i zdolności wykładowców i naukowców nie są przekształcane na produkty i usługi dla przedsiębiorstw, innymi słowy naukowcy nie potrafią skomercjalizować swojej wiedzy.
- Kody komunikacji nie zawsze są kompatybilne.
Wspólne wnioski: przedsiębiorstwa powinny więcej inwestować w badania i rozwój, nie tylko finansowo, ale również zapewniając studentom bezpośredni dostęp do praktyk i udostępniając własne zasoby. Ponadto przedsiębiorcy powinni opracować bezpośrednie relacje z instytucjami B+R, aby móc komunikować swoje potrzeby. Należy podkreślić, że środowisko naukowe oczekuje, że przedsiębiorcy uznają wkład naukowców w przyspieszenie rozwoju gospodarczego. Można tworzyć partnerstwa korzystne dla obu stron, jeżeli przedsiębiorcy będą w stanie pokonać obecną nieufność.
Jakie są oczekiwania naukowców i uczelni względem świata biznesu?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 14:17 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Biznes powinien wspierać wykorzystywanie wiedzy teoretycznej.
- Biznes powinien pozostawać w kontakcie z nauką. Przedsiębiorcy powinni jasno wyrażać swoje potrzeby w zakresie kwalifikacji studentów.
- Biznes powinien zatrudniać więcej stażystów.
- Uczelnie wciąż unikają kontaktów zewnętrznych i upowszechniania własnej wiedzy, nie dostrzegając wpływu, jaki firmy mogą mieć na aplikacyjność i praktyczne wykorzystanie wiedzy.
- Tworzenie pracy, dobrobytu i wysokiej jakości życia;
- Kupować wiedzę, kupować pomysły, informacja zwrotna dla nowych produktów, technologie, inwestycje;
- Środowisko naukowe oczekuje, że przedsiębiorcy dostrzegą jego rolę w napędzaniu postępu gospodarczego, a przez to w tworzeniu kanałów współpracy i źródeł finansowania. Celem jest tworzenie partnerstw korzystnych dla obu stron.
- Biznes powinien jasno wyrażać swoje potrzeby względem nauki.
- Przedsiębiorcy powinni aktywnie uczestniczyć w tworzeniu programów studiów.
- Uniwersalność nabytej wiedzy, wskazówki w zakresie potrzeb rynku i przemysłu, inwestowanie w projekty B+R, inwestowanie w zasoby ludzkie z kwalifikacjami naukowymi.
- Należy bardziej skupić się na rozwoju, a mniej na korzyściach.
- Drogi rozwoju przedsiębiorstw zmieniały się w bardzo szybkim tempie. Rozwój studiów pod kątem zmian w biznesie może stanowić dużą wartość. Jednak nauka, gdy dotyczy jedynie zagadnień teoretycznych, oddala się od rzeczywistości w organizacjach.
- Dostęp do firm dla stażystów oraz udzielanie informacji zwrotnych. Pieniądze na uczelniach jako wyzwanie: Uniwersytety są skupione na przetwarzaniu pieniędzy (sztuka dla sztuki, a nie dla konkretnego przychodu).
- Więcej funduszy na badania;
- Partnerzy gotowi ryzykować dla innowacyjnych projektów;
- Pole, gdzie można testować innowacyjne projekty;
- Laboratoria i inne udogodnienia od sektora prywatnego;
- Wsparcie przedsiębiorstw i sponsorów;
- Wsparcie przedsiębiorstw jako partnerów strategicznych.
Wspólne wnioski: przedsiębiorstwa powinny więcej inwestować w badania i rozwój, nie tylko finansowo, ale również zapewniając studentom bezpośredni dostęp do praktyk i udostępniając własne zasoby. Ponadto przedsiębiorcy powinni opracować bezpośrednie relacje z instytucjami B+R, aby móc komunikować swoje potrzeby. Należy podkreślić, że środowisko naukowe oczekuje, że przedsiębiorcy uznają wkład naukowców w przyspieszenie rozwoju gospodarczego. Można tworzyć partnerstwa korzystne dla obu stron, jeżeli przedsiębiorcy będą w stanie pokonać obecną nieufność.
Jakie są oczekiwania przedsiębiorców względem sektora B+R?
zamieszczony przez Gestão Total 20 maja 2011 r. o 14:09 Zobacz dyskusje
Uczestnicy warsztatów wymienili następujące uwagi (przyczyny/skutki) związane z tematem:
- Uczelnie powinny stwarzać dalsze możliwości dla biznesu. Naukowcy powinni informować przedsiębiorców o nowych możliwościach w ich obszarze.
- Uczelnie powinny stwarzać możliwości kształcenia wykwalifikowanych studentów w zakresie oczekiwanych kwalifikacji, biorąc pod uwagę potrzeby przedsiębiorców.
- Uczelnie powinny stwarzać warunki dla podnoszenia jakości praktycznej edukacji, rozwijając nową metodologię kształcenia.
- Uczelnie powinny wspierać umiejętności interpersonalne studentów.
- Uczelnie powinny wspierać zdobywanie wiedzy praktycznej przez studentów.
- Uczelnie powinny wspierać umiejętności językowe studentów.
- Po stronie biznesu, zwłaszcza w sektorze MSP, wciąż utrzymuje się niska świadomość wkładu, jaki wydziały badań niektórych uczelni (np. Uniwersytet Aveiro, Uniwersytet Minho, Instytut Leiria w Portugalii) mogą mieć w tworzenie nowych rozwiązań na poziomie produktów i procesów przemysłowych.
- Więcej projektów B+R i innowacji od środowiska akademickiego;
- Nowe produkty, nowe metody pracy, nowe narzędzia zarządzania, wiedza;
- Generalnie pracodawcy są bardzo wyczuleni na innowacje (nowe technologie, nowe produkty), zarówno pod względem komercjalizacji, jak i doskonalenia efektywności i zarządzania.
- Uczelnie powinny przekazywać nie tylko wiedzę teoretyczną, ale również praktyczne umiejętności.
- Uczelnie powinny uczyć praktycznych umiejętności studentów, którzy stworzą wartość dodaną jako przyszli pracownicy.
- Możliwość transferu wiedzy do przemysłu, zastosowania praktyczne;
- Badania skupione na prawdziwych potrzebach;
- Wkład i bardziej zrównoważone rozwiązania (rozwiązanie 360);
- Rozwój naukowy zawsze będzie wnosił wartość do rozwoju biznesu: nowe metody, nowe i lepsze procesy. W zakresie technologii: nowe wyposażenie i nowe narzędzia pracy, nowe narzędzia komunikacji.
Nauka również otwiera się na nowe rynki, a jednocześnie z procesem globalizacji tych rynków wzrasta konkurencja. Szkoły potrzebują dużego wsparcia, głownie w zakresie praktycznego zastosowania koncepcji teoretycznych.
- Uczelnie bliżej przedsiębiorstw (rzeczywiste potrzeby);
- Brak ofert współpracy: nie ma ofert uczelni (trudno dowiedzieć się kto jest zaangażowany w jakie działania), co, według przedsiębiorców, jest jedną z głównych przeszkód we współpracy.
- Zredukować koszty produkcji dzięki innowacyjnym rozwiązaniom;
- Podnieść jakość produkcji;
- Podnieść konkurencyjność;
- Udostępnić nowe technologie;
- Skupić się bardziej na naukach stosowanych, które dają natychmiastowe rezultaty.
Podsumowanie: oczekiwania przedsiębiorców koncentrują się wokół innowacyjnych produktów, nowych technologii, innymi słowy na nowej wiedzy, którą można praktycznie wykorzystać i przede wszystkim przenieść do biznesu. Zarazem brakuje pewności, czy uczelnie i naukowcy są w stanie spełnić rzeczywiste potrzeby przedsiębiorstw w zakresie innowacji i konkurencyjności, z wielu powodów (patrz inne tematy na tym Forum). Jedną z głównych przeszkód we współpracy jest brak wiedzy, kto jest zaangażowany w jakie działania.